Huidhuis.nl voor u

donderdag, 9 februari 2017

'Mensen met een huidaandoening goed informeren en de communicatie optimaliseren tussen patiënt en behandelaars’

De Symptomen Check van Huidhuis.nl wordt meer dan 230.000 keer per maand gebruikt om een huidaandoening op te zoeken. Dit nieuwe digitale platform bevat begrijpelijke, betrouwbare informatie over meer dan 250 huidaandoeningen. Zowel voor professionals als patiënten, vertelt prof. dr. Suzanne Pasmans. Zij is een van de initiatiefnemers van de site en dermatoloog (Erasmus Medisch Centrum, Rotterdam). Via de site is dankzij het Persoonlijk GezondheidsDossier ook nog eens de communicatie tussen patiënt en behandelaar te optimaliseren.

Pijn, jeuk, rode bultjes, koorts, blaren, schilferige huid…Wie problemen heeft met de huid, vinkt op Huidhuis.nl zijn klachten aan in de Symptomen Check. Vervolgens kom je terecht bij de huidziekte(n) waar het om zou kunnen gaan. “We hebben er geen reclame voor gemaakt, maar de Symptomen Check wordt nu al meer dan 230.000 gebruikt om een huidaandoening op te zoeken,’’ vertelt Suzanne Pasmans. Zij is een van de initiatiefnemers van de site waarop meer dan 250 huidaandoeningen worden beschreven, die ook volgens een ABC te vinden zijn.

Voor alle aandoeningen zijn aparte informatiepagina’s opgesteld: over de ziekte, de symptomen, het ontstaan en wat je er zelf aan kunt doen. Ook worden de behandelmethoden beschreven en nuttige linkjes gegeven van patiëntenverenigingen en aanvullend achtergrondmateriaal. De informatie wordt ondersteund door verklarende tekeningen en foto’s en is steeds zo geformuleerd, dat het ook voor patiënten begrijpelijk is. En dan zijn er op de site nog zo’n twintig thema’s te lezen, over de droge huid, jeuk, donkere huid, de huid van een baby en bijvoorbeeld zon en huid.

De stenen van Huidhuis

De informatiepagina’s op Huidhuis zijn tot stand gekomen en worden bijgehouden onder redactie van artsen, gespecialiseerd op die aandoening. Als ervaringsdeskundigen en belangenbehartigers leveren ook beroepsverenigingen en de patiëntenverenigingen van elke huidaandoening input aan Huidhuis, evenals Huidpatiënten Nederland, Stichting Nationaal Huidfonds en de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV).

Professionals en patiënten

“Ons doel is om mensen met een huidaandoening goed te informeren: wat zij hebben, wat zij er zelf aan kunnen doen, naar welke professional zij kunnen gaan en wat ze van behandelaars kunnen verwachten, ’’ vertelt Pasmans. ’’En bovendien willen we de communicatie optimaliseren tussen patiënt en behandelaar.’’

Per dag wordt Huidhuis meer dan 3.000 maal geraadpleegd. Behalve patiënten zijn dat doktersassistenten, consultatiebureaus, artsen en studenten. Voor deze professionals zijn er ook gevalideerde richtlijnen en protocollen opgenomen bij elke informatiepagina.

“De meerwaarde voor de patiënt en de behandelaar is dat zij beter geïnformeerd zijn, met gedegen, begrijpelijke en betrouwbare informatie. De patiënt kan het in het contact met zijn behandelaar meer over de inhoud en de ‘echter-vragen’ hebben.”

Persoonlijk GezondheidsDossier en behandelplannen

Huidhuis.nl heeft een open en een besloten gedeelte. “In het besloten deel, waarvoor je moet inloggen naar een beschermde omgeving, kan iemand een Persoonlijk GezondheidsDossier (PGD) aanmaken. Daar kun je o.m. je ziektegeschiedenis en medicatie bijhouden. De patiënt kan anderen, bijvoorbeeld de behandelaar of een naaste, toegang geven tot het dossier. Het is dus de patiënt die de regie heeft en zelf bepaalt wie erin kan kijken.

Zorgverleners kunnen in het besloten deel o.a. een behandelplan Dermatologie starten om samen met patiënten en andere betrokken zorgverleners de zorg voor hun patiënt zo goed mogelijk te organiseren. Ook voegen we hier steeds meer aandoeningsspecifieke analysemogelijkheden en vragenlijsten toe. Dit hebben we al gedaan voor o.a. hemangioom bij kinderen en urticaria. Nu wordt dit ook uitgebreid naar o.a. eczeem en psoriasis.’’

330.000 PGD-gebruikers

Het verschil met een ziekenhuisdossier is dat het PGD onderdeel is van het Huidhuis-PGD-model van de persoon zelf. “Op dit moment zijn we bezig de koppeling aan het ziekenhuisdossier uit te breiden, zodat alle relevante informatie bij elkaar komt. Zo hoeft de patiënt niet van het ene naar het andere ziekenhuisportaal. De patiënt kan ook digitaal contact leggen met een behandelaar om vragen te stellen via zijn PGD.

Al 330.000 mensen gebruiken maandelijks actief hun PGD. ”Het Huidhuis-PGD-model voorziet in een behoefte en is binnen de hele gezondheidszorg mogelijk. Volgens hetzelfde concept ontwikkelen we Allergiewereld en Zeldzame ziekten. Wellicht het alternatief voor het Elektronisch Patiënten Dossier. De patiënt heeft binnen het Huidhuis-PGD-model namelijk echt zelf de regie. Dit concept doorbreekt bestaande muren. Hiermee willen we de zorg innoveren, nationaal en internationaal.”


Meer weten? 

Hoe kunnen onze behandelplannen úw zorgproces verbeteren? Op onze site vindt u alle informatie. Maar natuurlijk beantwoorden we uw vragen ook graag persoonlijk. We zijn telefonisch bereikbaar op 088-0078600 (tijdens kantooruren) en per mail: info@patient1.nl. Of wilt u eens bekijken hoe behandelplannen binnen uw zorginstelling kunnen werken? Vraag dan onze demonstratie aan. Die is informatief, geheel gratis en verplicht u tot niets.