Patient1 Urticaria app nu in Appstore

zondag, 12 februari 2017

Effectieve behandeling huidpatiënten dankzij nieuwe app Behandelplan Urticaria 

 

‘Voor het slapengaan nog gauw even de dagelijkse score invullen’

Hoeveel mensen last hebben van urticaria? Heel wat! Want ongeveer 1 op de 5 mensen, zowel mannen als vrouwen, krijgt namelijk minstens één keer in zijn of haar leven een vorm van urticaria (galbulten of netelroos). Symptomen zijn jeuk, rode vlekken en brandende pijn. Deze huidaandoening komt plotseling opzetten en is meestal binnen 6 weken verdwenen. Chronische urticaria duurt echter langer en kan grote invloed hebben op iemands leven. De nieuwe Patient1 Urticaria-app geeft meer inzicht in deze klachten. Via deze app kunnen urticaria-patiënten op hun smartphone rechtstreeks en dagelijks diverse aandoeningsspecifieke vragenlijsten invullen en hun medicijngebruik bijhouden. Dankzij de resultaten krijgen zij én hun zorgprofessionals meer informatie over de gezondheidssituatie en wordt gezondheidswinst geboekt.

Actieve vragenlijsten

‘Heeft u de afgelopen 24 uur een zwelling gehad? Hoe ernstig waren de lichamelijke klachten als gevolg van de zwelling, bijvoorbeeld pijn, brandend gevoel of jeuk? Kon u met deze zwelling uw dagelijkse activiteiten verrichten?’ Wie de nieuwe Patient 1 Urticaria-app in de App-store heeft gedownload, krijgt deze vragen voorgelegd. Ze zijn onderdeel van vier actieve, meest toegepaste urticaria-vragenlijsten die via deze app rechtstreeks op de smartphone kunnen worden ingevuld. Zo onderzoekt de Urticaria Controle Test (UCT) de huidige gezondheidssituatie en de Angio-oedeem Activity score (AAS) de zwellingen. Met de Dermatology Life Quality Index (DLQI) is te meten hoe urticaria het leven beïnvloedt en met de Urticaria Activiteits Score (UAS-7) de ernst van de urticaria.

Altijd en overal invullen

Het is mogelijk om vragenlijst UCT eenmaal per maand in te vullen, de DLQI eenmaal per week, en de AAS en UAS-7 dagelijks. Dat gaat best snel, want de gebruiker heeft de keuze tussen gesloten antwoorden als Ja en Nee, en bijvoorbeeld Nauwelijks en Ernstig (bij klachten). Voordeel van de app is bovendien dat je de vragen altijd en overal kunt beantwoorden. ‘We horen dat de mensen het prettig vinden dat ze voor het monitoren van hun urticaria niet ‘s avonds achter de computer hoeven te kruipen,’ zegt Tom Balm, developer van de app. ‘Dankzij de app kan dat even in de trein, vanaf de bank thuis, of vul je de dagelijkse score nog gauw even in voor het slapengaan. Ook kun je er heel eenvoudig je medicijngebruik in bijhouden.’

Resultaten delen

Na het invullen van de vragenlijsten volgen automatisch de scores: een dagelijkse, een wekelijkse en een maandelijkse score. De gebruiker kan dankzij dalende en stijgende lijnen patronen te ontdekken en inzicht krijgen in de klachten. Ook zorgverleners, die direct kunnen meelezen met de resultaten, kunnen zinnige conclusies aan de resultaten verbinden. Dit wordt namelijk mogelijk door de app te koppelen aan het Urticaria-behandelplan van het Patiënt1 Persoonlijk GezondheidsDossier. ‘Zorgverleners merken dat patiënten dankzij het gebruikersgemak van de app de vragenlijsten trouw invullen. Ze kunnen zich een beter beeld vormen van het ziekteverloop en zo de behandeling van hun patiënt optimaliseren.’

 

Patiënt1 Urticaria-app

De Urticaria-app is te downloaden in de App Store voor iPhone en de Play Store op Android-smartphones. Meer informatie over deze huidaandoening is te vinden op het veelbezochte Huidhuis.nl, geschreven door zorgprofessionals uit de UMC’s. Zo wordt de pagina over urticaria al meer dan 8.000 per maand bezocht. Daarop staat informatie over de symptomen, behandelingsmethoden en o.a. protocollen en richtlijnen voor professional.

De Urticaria-app en Huidhuis.nl zijn onderdeel van Patiënt1. Wij verbinden partijen die een meerwaarde kunnen leveren voor mensen die willen werken aan hun gezondheid. 


Meer weten?

Uit onderzoek blijkt dat onze behandelplannen stuk voor stuk significante gezondheidswinst en efficiëntere zorg opleveren. Op onze site vindt u alle informatie. Maar natuurlijk beantwoorden we uw vragen ook graag persoonlijk. We zijn telefonisch bereikbaar op 088-0078600 (tijdens kantooruren) en per mail: info@patient1.nl.

Of wilt u eens bekijken hoe behandelplannen binnen uw zorginstelling kunnen werken? Vraag dan onze demonstratie aan. Die is informatief, geheel gratis en verplicht u tot niets.

 


Door het invullen van actieve vragenlijsten krijgen urticaria-patiënten meer informatie over de eigen gezondheidssituatie. Het medicijngebruik is ook via de nieuwe Urticaria-app bij te houden.